آیا «رژیم غذایی مونو» به کاهش وزن کمک می کند؟ | رژیم غذایی

ماه نشان
سپتامبر 20, 2019 0 Comment

«رژیم غذایی مونو» به کاهش وزن کمک می کنه؟

 رژیم غذایی مونو باعث کاهش وزن می شه اما به طور قطع از سوء تغذیه رنج میبرین 

 

 

در سال گذشته پن ژیلت، شعبده باز، فقط با خوردن سیب زمینی ۱۰۰ پوند (۴۵ کیلوگرم) از وزن خود رو کم کرد، در شرایطی که مت دیمون، هنرپیشه هالیوود، هم یه بار این موضوع رو تایید کرد که واسه حضور در یکی از نقشای سینمایی خود و واسه کاهش وزن تنها سینه مرغ مصرف می کرده.

 

اما به دلیل این که افراد سرشناس رژیم غذایی مونو رو دنبال می کنن و به شکلی دیوونه وار وزن کم می کنن، به معنی اون نیس که وعده های تک غذایی مناسب شمام هستن.

 

چیجوری کار می کنه؟

 

بدن احتیاجی به خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار کردن نداره، که اندازه نفخ رو کم می کنه و جذب مواد مغذی رو به بیشترین حد میرسونه، نیازای بدن با کالریای کمتری تامین می شه و حتی ممکنه از هوس واسه غذاهای کم ارزش پیشگیری کنه. اما به گفته پائولین هکنی، مدیر تغذیه بالینی در مرکز پزشکی وستچستر در نیویورک، هیچ مدرک علمی واسه پشتیبانی از این ادعاها وجود نداره.

 

می تونه به کاهش وزن منجر شه؟

یکی از جذاب ترین نکات درباره رژیم غذایی مونو اینه که به کاهش وزن خیره کننده با سرعت برق و باد منجر می شه، چون مصرف کالری بسیار کمه. بعضی می گن که محدودیت شدید می تونه هوس شما واسه قند فرآوری شده، نمک، و چربی رو کم کنه. اما پائولین هکنی به این نکته اشاره میکنه که بدن شما بهای این شرایط رو پرداخت می کنه. با در نظر گرفتن غذایی که مصرف می کنین، شیمی بدن حتی تنها پس از گذشت یه یا دو هفته از اینجور رژیم غذایی شدیدا محدود شده ای می تونه به طور زیادی عوض شه.

 

 رژیم غذایی مونو شامل خوردن تنها یه ماده غذایی می شه

 

ایمنه؟

به گفته کارولین آپوویان، مدیر مرکز مدیریت وزن و تغذیه در مرکز پزشکی بوستون، هر چند با کمک این رژیم غذایی ممکنه تماشاگر کاهش وزن خود باشین، اما به طور قطع از سوء تغذیه و از دست دادن عضله رنج میبرین و این تحلیل رفتن عضلات به معنی سوخت و ساز کندتر هستش. این به معنی اون هستش که در آینده واسه کاهش وزن با سختی بیشتری مواجه هستین و وزن کم شده طی دوران رژیم غذایی مونو پس از اون که تغذیه عادی خود رو از سر بگیرین، دوباره برمی گرده.

 

با مصرف تنها یه ماده غذایی، مانند موز، شما بدن خود رو از مواد مغذی مهم محروم می کنین. یه رژیم غذایی سالم باید تشکیل شده از هر سه بزرگ مغذی یعنی پروتئین، کربوهیدارت و چربی باشه.

از طرف دیگه، مصرف تنها یه ماده غذایی می تونه موجب دریافت بیشتر از اندازه یه سری از مواد مغذی به وسیله بدن شه که بعضی از اونا می تونن نتیجه های جدی به همراه داشته باشن. مثلا، دریافت پتاسیم بیشتر از اندازه از موز می تونه به مشکلات قلبی عروقی، مانند ایست قلبی، منجر شه، و قند اضافی می تونه خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲ و مشکل در سطوح انسولین رو به دنبال داشته باشه.

 

این شرایط می تونه افزایش اشتها و هوسای غذاهای کم ارزش رو موجب شه. هم اینکه، وقتی که از خوردن یه ماده غذایی مشابه خسته میشین، احتمال مصرف بیشتر از اندازه مواد غذایی دیگه که تلاش می کردین از اونا دور باشین، زیاد می شه.

 

احتمال زیاد شدن وزن دوباره پس از کنار گذاشتن این رژیم غذایی هست؟

یکی از موارد مهمی که باید درباره کاهش وزن از راه رژیمای غذایی سخت و محدودکننده مانند رژیم غذایی مونو مورد توجه قرار بگیره اینه که کاهش وزن چقدر دووم می آورد. اگه روشی سالم واسه غذا خوردن رو پس از پایان رژیم غذایی مونو اتخاذ نکنین، به احتمال بسیار زیاد دوباره به وزن قبل از شروع رژیم باز می گردید و یا حتی سنگین تر میشین.

 

روش بهتر اینه که از خوردن غذاهایی که دوست دارین، اما کمکی به تحقق اهداف کاهش وزن شما نمی کنن، دوری کنین و به دنبال جایگزینایی سالم باشین. مصرف میوه های تازه و خرما رو می تونین به جای قندهای اضافه شده مورد توجه بذارین، یا تلاش کنین به جای نمک از سیر، پیاز و گیاهان دارویی استفاده کنین. اگه واسه کاهش استرس به خوردن روی میارید، فعالیت دیگری واسه این کار پیدا کنین و مثلا، انجام یوگا یا پیاده روی رو در نظر بگیرین، که نه فقط از مصرف مواد غذایی غیر لازم پیشگیری می کنن، بلکه می تونین کالری بیشتری هم از این روش بسوزونین.

منبع:asriran.com

تغذیه و تناسب اندام

  • تنوع غذایی و تغذیه کامل

  • آشنایی با ۵ماده غذای واسه رفع چربیای شکم

  • این غذاهای پرچرب رو بخورین

  • خوراکیای سالم رو بشناسیم

  • رژیم درمانی در کوری سالمندی

  • رژیم غذایی سالم و آسون واسه کاهش وزن

.

جمع آوری به وسیله بخش رژیمای لاغری ، رژیمای چاقی سایت

  • مطالب در رابطه