آیا آجیل خوب است یا نه؟ | تغذیه سالم

ماه نشان
سپتامبر 20, 2019 0 Comment
مجموعه: تغذیه سالم

 

 

 

تازگیاً درباره خوردن آجیل ، زیاد بحث می شه چون دانه هایی مثل آجیل، منابع خوبی از اسیدهای چربی لازم هستن.درحالیکه در بعضی از کتابا می گن خوردن آجیل رو محدود کرده و یا از اون دوری کنین.

مطالب این جور کتابا ، درباره نبود مصرف آجیل، شامل حال افراد زیره:

۱- کسائی که بخوان وزن خود رو کم کنن.

۲- دیابت خود رو کنترل کنن.

۳- چربی خون ( کلسترول) خود رو کم کنن.

۴- کسائی که بیشتر از نیاز بدنشون، انرژی دریافت می دارن.

این جور افراد باید مصرف آجیل رو محدود و یاحتی از خوردن اون، دوری کنن چون چربیا فشرده ترین منبع انرژی هستن( یعنی با مقدار کم، انرژی زیادی به بدن می رسونن).اگه می خواین وزن خود رو کم کنین باید مصرف روغنا و چربیای اضافه شده به غذا و غذاهای پر چرب رو محدود کنین.

همه دانه ها دارای مقدار زیادی پروتئین، املاح، ویتامین، فیبر و رنگدانهای گیاهی هستن. هم اینکه روغنای گیاهی و کربوهیدرات موجود در اونا، منبع انرژی خوبی جهت نیاز کودکان هستن.

دانه هایی مثل آجیل، زیتون، ذرت، پنبه دانه، دانه کتون و لوبیای سویا دارای مقادیر زیادی چربیای غیر اشباع چند گانه( پلی) و مونو( با یه باند دو گانه) هستن.

چربیای غیر اشباع پلی هم مقادیر مختلفی از اسیدهای چرب لازم امگا -۳ و امگا-۶ رو دارن.اسیدهای چرب غیر اشباع ، باعث کاهش کلسترول خون می شن. هم اینکه مصرف اسیدهای چرب غیر اشباع در زنان باردار باعث ارتقای ضریب هوشی و تکامل سیستم عصبی کودکان می شه.مقادیرمناسب و کافی هر کدوم از این دانه ها، ۱ تا ۳ قاشق غذا خوری در روزه .

هر قاشق غذا خوری آجیل، ۱۰۰ کالری انرژی داره و هر۱ پوند( تقریباً ۴۵۰ گرم) بادام زمینی دارای ۲۲۰۰ کالری انرژیه . به خاطر همین به کسائی که قصد کاهش وزن رو دارن پیشنهاد می شه از خوردن آجیل دوری کنن.

واسه بیشتر افراد ، خوردن تنها ۱ قاشق غذا خوری بادام زمینی یا بادام شور مشکله. اما بهتره زیاد آجیل نخورین و حتی خوردن دانه های طعم دهنده ای مثل کنجد، خشخاش، زیره مشکی و سبز، رازیانه و یا دانه های بدون طعم مثل دانه کتون رو محدود کنین.

البته میشه گفت آجیل شور واسه ورزشای سخت و دراز مدت ، مثل دوچرخه سواری ودویدن، خوردنی مطلوبیه چون به آسونی حمل می شه و مقدار زیادی انرژی متراکم داره و هم اینکه نمک اونا و مایعاتی که به همراه اون خورده می شه ، بدن ورزشکار رو از کم آبی(دهیدراته شدن) حفظ می کنه .

.

منبع :