آیا آب کرفس فشار خون را بالا می برد؟ | طب ایرانی

ماه نشان
سپتامبر 20, 2019 0 Comment
امروزه درصد بالایی از افراد بزرگسال گرفتار به فشار خون بالا هستن، فشار خون بالا می تونه تا حد زیادی خطر دچار شدن به سکته مغزی یا حمله قلبی رو زیاد کنه. درمان گیاهی و خونگی واسه رفع مشکل فشارخون بالا چیه؟جواب ساه س؛ مصرف بعضی سبزیجات مانند آب کرفس در درمان فشار خون بالا، موثره.

نبض ما– آب کرفس شامل مواد مغذی با ارزشی بوده و اثرات خیلی مهمی بر بدن آدم داره. ساقه های کرفس پر از ویتامین بوده و برگ اونم به عنوان یه سبزی خوشمزه و معطر در سالاد استفاده می شه.

سبزی کرفس، بومی شمال آفریقا و مناطق مدیترانه ای بوده و یکی از بزرگترین سبزیجات کشت شده و تحت رشد بوده و مصرف اون درسراسر جهان به صورت زیادی صورت میگیره.این سبزی خوش عطر با طعم ملایم، دارای کالری کمی بوده و محتوای فیبر اون بسیار بالا هستش. همین خاصیت باعث می شه تا کرفس، به عنوان یه عنصرغذایی محبوب در فرهنگای زیاد مصرف شه.

آب کرفس شامل ترکیبات ۳-n-butylphtalide یا فتالیده که به طعم و عطر گیاه کمک می کنه. با در نظر گرفتن اطلاعات مربوط به فشار خون بالا، فتالید به آروم ساختن عضلات صاف در دیواره رگای خونی کمک می کنه. آب کرفس در رگای خونی زیاد شده و اجازه میده جریان خون راحت تر و آزادانه تر انجام بشه.

با به کار گیری پیشنهادای شرقی واسه کاهش موارد ناچیز فشار خون بالا، روزانه حدود چهار اونس کرفس (حدود یه فنجون کرفس خرد شده) استفاده کنین. شما پس از یک تا دو هفته می تونین  یافته های موثر مصرف اونو ببینین. هم اینکه می تونین کمی آبلیمو به آب کرفس اضافه کرده و بخورین.

آب کرفس و لاغری

اضافه وزن یکی از مشکلات عادی بیشتر افراد در عصر حاضره. شکلای جور واجور روشای لاغری، به کار گیری درمانای پزشکی و درمانای خونگی و گیاهی واسه کاهش وزن به کار برده می شه. درمانای گیاهی و مصرف بعضی سبزیجات هم می تونه نقش تاثیر گذاری در کاهش وزن داشته باشه. یکی از این سبزیجات، کرفسه.

ساقه های فیبری و سبز رنگ کرفس می تونه به سالاد روزانه شما اضافه شده و یه میان وعده غذایی خوشمزه و کم کالری رو تشکیل بده. هم اینکه، مخلوط کردن ساقه ها با آب تازه باعث می شه که آب غنی از فیبرشده و سالم باشه و می تونین خیلی راحت اونو برنامه کاهش وزن  بذارین.

از مخلوط یه فنجون کرفس خرد شده با ۲/۳ فنجون آب، آب کرفسی تازه و پر خاصیت ایجاد می شه. البته در صورت غلظت آب کرفس، می تونین آب بیشتری به اون اضافه کنین. اما دقت کنین که محتوای فیبرآن از دست نره.

کالری آب کرفس

آب  کرفس، مانند کرفس خیلی کم کالریه و تنها ۱۶ کالری در هر ۱/۲ فنجون آب کرفس هست. آب کرفس شامل کمتر از یه گرم پروتئین و تنها ۰/۱۷ گرم کل چربیه. به خاطر اضافه کردن اون در برنامه کاهش وزن، مصرف  ۲ تا ۳ فنجون آب کرفس در روز به شما پیشنهاد می شه، آب کرفس می تونه یه جانشین سالم واسه نوشیدنیای گازدار و طعم داری شه که شامل کالری بالایی هستن.

مثلا، ۱۲ اونس آب انگور، ۱۶۰ کالری داره. حتی میشه گفت که  جانشین کردن  آب  کرفس در هفته به مدت یه سال منتهی به از دست دادن ۷،۴۸۸ کالری می شه که برابر کمی بیشتر از ۲ کیلو از وزن بدنه. کرفس دارای محتوای فیبر رژیمی بالاییه که باعث می شه احساس پر شدن در معده شما ایجاد  شه.

 نصف فنجون آب کرفس واسه حفظ محتوای فیبر اون یعنی ۱/۶ گرم در هر وعده  کافیه که مصرف اون به عنوان فیبر رژیمی پیشنهاد می شه. فیبر، یه وعده غذایی کامل بوده و در کاهش وسوسه پرخوری به افراد کمک می کنه. مصرف کرفس تلخ و یا آب کرفس باعث می شه تا محتوای فیبر رژیمی شما تقریبا نصف شه  چون تموم فیبرای نامحلول حذف می شه.

ویتامینای آب کرفس

آب میوه های کدر مانند کرفس، شامل مقادیر بالایی از ویتامین K، است. ۱/۵ فنجون آب کرفس، شامل تقریبا ۳۰ میکروگرم  ویتامین Kه. در حالی که ویتامین K  به خودی خود، به کاهش وزن کمک نمی کنه، اما واسه بستن خون سالم لازم بوده و واسه جلوگیری از پوکی استخون، یه عنصر کلیدیه. آب کرفس ۲۵ تا ۳۳ درصد از مصرف کافی ویتامین K رو در روز داره.

مخلوط کردن آب میوه کرفس با میوه های دیگه هم می تونه تاثیر زیادی بر کاهش وزن داشته باشه. شما می تونین آب کرفس رو با بقیه میوه ها یا سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، گلابی یا چغندر مخلوط کنین.

تموم این سبزیجات و میوه ها باعث اضافه شدن مواد مغذی  با کالری کم می شن. از دیگر دستورالعملای مربوط به به کار گیری کرفس، اضافه کردن یه قاشق چای خوری فلفل قرمز به آب کرفس واسه ایجاد عطر و طعم اون هستش. فلفل قرمز، هم اینکه دارای امتیازات دیگری مانند افزایش متابولیسم بدن است که می تونه روند کاهش وزن رو سریع تر کنه.

آب کرفس و کبد چرب

آب کرفس، کبد و کلیه رو تقویت کرده و به حذف سموم کمک می کنه.میشه گفت که امروزه مصرف کرفس واسه کاهش چربی و بیماریای مربوط به اون، بسیار زیاد شده و پیشنهاد می شه که در آدمایی که به مریضی کبد چرب گرفتار هستن آب کرفس با کمی سرکه مخلوط شده و بعد مصرف شه.

 مضرات آب کرفس

بر خلاف اثرات مثبت و خیلی زیاد مصرف آب کرفس در سلامت افراد، بعضی مشکلات جانبی بالقوه رو در مصرف آب کرفس باید در نظر گرفت، از جمله مشکلات کلیوی، واکنشای آلرژیک و حساسیت به نور خورشید. واسه بیشتر مردم، مصرف منظم آب کرفس (در حالت میونه روی) هیچ کدوم از این مشکلات جانبی رو ایجاد نمی کنه، اما کسائی که  دارای معده ای حساس و یا بیماریای کلیوی و معده هستن، بهتره در مصرف آب کرفس با احتیاط باشن.

مشکلات مربوط به کلیه

در حالی که سطح بالای آب در کرفس به خاطر خارج کردن سموم از بدن بسیار به درد بخور بوده و بدن رو سم زدایی می کنه، اما باید اضافه کرد که زیاده روی در مصرف اون می تونه فشار بیشتری روی کلیه ها بسازه، مخصوصا واسه کسائی که از قبل دچار ناراحتیای کلیوی هستن، می تونه خطرناک باشه.

آلرژی

بر خلاف خیلی از سبزیجات، کرفس در واقع  پتانسیل آلرژیک بالایی واسه افراد خاص داره و بروز عکس العمل اون بسیار شدیده. این نکته مهمه  که بدونین به چه غذاهایی حساسیت دارین. اگه پس از مصرف کرفس، دچار تورم لبا، زبون یا گلودرد شدید، مصرف اونو قطع کرده و به دکتر مراجعه کنین.

حساسیت به نور:

بعضی از آنتی اکسیدان های موجود در آب کرفس  می تونن  دلیل بروز حساسیت پوست نسبت به نور خورشید شن. اما باید اضافه کرد که این نوع حساسیت در همه افراد اتفاق نمی افته و این مشکل معمولا در آدمایی با پوست حساس ، ایجاد می شه.

تاثیر آب کرفس در فشار خون

طبق تحقیقات بخش تغذیه عنوان شده که بعضی از سبزیجات هستن که دارای اندازه سدیم و نمک تقریبا بالایی هستن که ممکنه واسه مریضی فشار خون مناسب نباشن. البته آب کرفس در صورت مصرف با مواد غذایی با سدیم بالا هم می تونه همین نتیجه رو در بدن بسازه. بهتره در مصرف بیشتر از اندازه اون کمی احتیاط کرد.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

.

منبع : nabzema.ir