آیا آب میوه لاغر میکند؟ همه چیز درمورد رژیم لاغری آبمیوه | رژیم غذایی

ماه نشان
سپتامبر 20, 2019 0 Comment

آب میوه لاغر میکنه؟ همه چیز درمورد رژیم لاغری آبمیوه

رابطه شما با یه آبمیوه شیرین و خوشمزه چطوره؟ ً خوردن آبمیوه و کاهش وزن آرزوی هر کسیه اما این موضوع چقدر صحت داره؟

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ شاید مصرف آب میوه یه راه آسون واسه مصرف مقدار خیلی از مواد مغذی باشه بدون نیاز  به خوردن میوه و سبزیجات!  و به همین خاطره که خیلی از مردم اونو روش مفیدی واسه کاهش وزن می دونن. همین موجب شده که تمایل به رژیم آبمیوه  زیاد شه، در حالی که تاثیر اون مورد بحثه. بر این پایه در این مطلب بررسی می کنه که آبمیوه واقعاً به کاهش وزن کمک می کنه یا نه؟

آبِ میوه ها و سبزیجات فقط شامل بعضی مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها هستن و بدون هر گونه فیبر. بعضی از افراد آب میوه رو به عنوان روشی واسه سم زادیی بدن استفاده می کنن، با این حال هیچ مطالعه علمی به کار گیری آبمیوها به جای میوه ها رو واسه سم زدایی تأیید نکرده. هم اینکه آبمیوه رو به عنوان مکملای غذایی جهت کاهش وزن استفاده می کنن اما هیچ کدوم از ادعاها پشتوانه تحقیقی نداره در حالی که بسیار از افراد ادعای اونو دارن.

مقاله در رابطه: میوه های کم کننده وزن

رژیم آب میوه

شکلای جور واجور مختلفی از رژیمای آب میوه هست که در اون وعده های غذایی رو با آبمیوه و سبزیجات جانشین می کنن. کلا رژیمای غذایی مایع کم کالری هستن اما متأسفانه اثر رژیمای آبمیوه خوب مورد مطالعه قرار نگرفتن در حالی که خیلیا ادعای کاهش وزن سریع رو دارن.

مصرف آب میوه تلاشی واسه کاهش وزن

آب میوه به طور زیادی کالری دریافتی رو کم کنه. یکی از رویکردهای کاهش وزن هم کاهش کالری مصرفیه یعنی کالری کمتری از اون مقدار کالری که بدن می سوزونه استفاده کنین. بیشتر رژیمای غذایی مایع حدوداً شامل ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در روزه. این یافتهات یه کاهش کالری بزرگ واسه بیشتر مردم کاهش وزن دست کم در کوتاه مدته.

کالری مصرفی کمتر شما در رژیم آب میوه خیلی سریعً موجب می شه، وزن کم کنین. با این حال این کاهش کالری و کاهش وزن مقطعیه چون که بعد از اینکه به رژیم عادی برگردین، وزن شمام زیاد میشه.

از آنجای که رژیمای غذایی مایع بدون هر گونه فیبر یا مواد غذایی جامد هستن،  احساس گرسنگی بیشتری در این رژیم به شخص دست می هد. چون گذشته از اینکه فقط مایع هستن، کربوهیدرات (قند) بالاتری هم دارن و گرسنگی رو بیشتر شدید شدن می کنه.

تو یه مطالعه، ۲۰ فرد بزرگسال با وزن طبیعی و ۲۰ فرد بزرگسال دارای اضافه وزن، به هرکدوم ۳۰۰ کالری پوره سیب یا آب سیب، با یه وعده غذایی (یا به عنوان میان وعده) داده شد. آنایی که آب سیب نوشیدن نسبت به کسائی که غذاهای جامد می خوردند کمتر سیر شدن و هم اینکه نسبت به بقیه زوتر هم گرسنه می شدن.

اثر آبمیوه بر متابولیسم

کمبود کالری شدید که خیلی از رژیمای کم کالری ایجاد می کنن می تونه اثر داغون کننده ای بر سوخت و ساز بدن داشته باشه. این رژیما به کاهش سریع وزن شناخته می شن که حتی ممکنه منتهی به کاهش حجم عضلانی هم شه. عضلات در حالت  متابولیکی فعال هستن، پس افراد با حجم عضلانی کمتر مصرف انرژی کمتری در حالت استراحت دارن.

این بدین معناست که اونا کالری کمتری در زمان استراحت نسبت به کسائی که حجم عضلانی بیشتری دارن، می سوزونن. علاوه بر این وقتی که به طور چشم گیری کالری مصرفی رو کاهش می دید، بدن تون واسه حفظ کالریا ذخیره شده، به سوزوندن کمتر اونا اقدام می کنه. این یعنی کاهش متابولیسم بدن.

تو یه مطالعه، زنان چاق و دارای اضافه وزن به مدت ۳ ماه بررسی شدن. اونا یه رژیم کم کالری محدود رو مصرف می کرند، در این مطالعه اومده که اونا کاهش زیادی در مصرف انرژی در حالت استراحت (متابولیسم استراحت) داشتن.

همین اثر در مطالعه دیگری  مشاهده شد که در اون شرکت کنندگان ۱.۱۱۴ یا ۱.۴۶۲ کالری در روز مصرف می کردن. در واقع، این گروه شدیدا کالری دریافتی خود رو محدود کردن و در آخر ۱۳% افت مصرف انرژی حالت استراحت رو تجربه کردن. پس روشنه که کاهش کالری می تونه سوخت و ساز بدن رو تنها بعد از چند روز کم کنه. در حالی که مدیریت نوع تغذیه در کاهش وزن لازمه، اما روشنه که رژیم غذایی کم کالری، مثل رژیم مایع، با در نظر گرفتن اثرات منفی بر متابولیسم، ممکنه نتیجه برعکس داشته باشه.

آب میوه می تونه واسه سلامتی شما مضر باشه

آبمیوه کلا بی خطره اگه شما اونو واسه تنها چند روز تو یه دوره استفاده کنین. با این حال، رژیم ابمیوه خطراتی رو وقتی که در دراز مدت باشه بوجود میاره. مصرف آب میوه تو یه دوره یا اینکه به صورت مقطعی، مضر نیس اما وقتی که دائم مصرف شه می تونه آسیب زا باشه: در ادامه

فیبر کم

میوه ها و سبزیجات منابع بسیار خوبی از فیبر هستن اما فیبر در روند آب میوه حذف می شه. فیبر یه بخش لازم از رژیم غذایی سالم است. مصرف به اندازه از اون واسه هضم مهمه چون باکتریای به درد بخور رو در روده نگه می داره و یبوست رو هم کم می کنه. علاوه بر این، ممکنه خطر دچار شدن به مریضی قلبی، دیابت و چاقی رو کاهش هم دهد.

کمبود مواد مغذی

چندین دلیل هست که به چه دلیل رژیم آب میوه در دوره دراز مدت ممکنه به کمبود مواد مغذی منجر شه. از اونجا که این رژیم غذایی بدون فرآورده های حیوونی است، در چند مواد مغذی لازم مانند کلسیم، ویتامین دی، آهن، ویتامین ب ۱۲ و روی سطح پایینی داره. همه این مواد مغذی وطیفه مهمی در بدن دارن. مصرف کم اونا ممکنه به ایجاد شرایطی مثل پوکی استخون و کم خونی منجر شه.

رژیم مایع هم اینکه اسیدهای چرب امگا۳ پایینی داره، چربیای سالمی که با التهاب  مقابله و به سلامت مغز و قلب کمک می کنه. نه فقط این رژیمای غذایی مواد مغدی خاص پایینی دارن بلکه ممکنه واقعاً با جذب مواد مغذی تداخل بسازه.

یکی از دلایل تمایل به رژیمای آب میوه اینه که اونا چربی پایینی دارن در حالی که چربی واسه جذب ویتامینای محلول در چربی، A, D,E  K لازمه.

افزایش خطر عفونت

با در نظر گرفتن اندازه کم بعضی از مواد مغذی مهم تو یه رژیم غذایی مایع، دنبال کردن اون به مدت طولانی می تونه سیستم ایمنی بدن رو تحت اثر قرار داده و  خطر عفونت رو زیاد کنه. تحقیقات نشون میده که حتی یه کاهش ناچیز مواد مغذی، مانند آهن و روی ممکنه سلامت سیستم ایمنی بدن رو دچار مشکل کنه. وقتی که سیستم ایمنی بدن تون در برابر خطره، ممکنه دچار بیماریایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا شید و درمون زخم هاتون به تعویق بیفته.

خستگی و ضعف

خستگی و ضعف مشکلات جانبی رژیم غذایی مایعه. این علائم به احتمال زیاد به دلیل محدودیت کالری این رژیم غذایی باشه. اگه شما بدن رو از کالری محروم کنین، از پایهً از انرژی محروم میشین که می تونه به این اثرات بد منجر شه.

کاهش توده عضلانی

اندازه کم پروتئین در رژیمای مایع ممکنه به کم شدن اندازه توده عضلانی منجر شه که می تونه اثر منفی بر سلامتی داشته باشه. همونطور که توده عصلانی کم میشه، متابولیسم بدن هم کاهش پیدا می کنه یعنی شما کالری کمتری می سوزونین و ممکنه زمان حفظ کاهش وزن سخت تری داشته باشین.

اما اصل موضوع: آب میوه به کاهش وزن شما کمک می کنه؟

هیچ تحقیق رسمی واسه پشتیبانی از اینکه پیگیری رژیم آب میوه می تونه منتهی به کاهش وزن شه، موجود نیس. براساس دلایل موجود، روشنه که رژیمای آب میوه ممکنه به کاهش وزن سریع در کوتاه مدت کمک کنه مخصوصا وقتی که رژیم غذایی خیلی کم کالری باشه. با این حال شما  بعضی عواقب منفی سلامتی مثل محدودیت شدید کالری رو تجربه می کنین به خصوص اگه رژیم رو بیشتر از چند روز تو یه زمان دنبال کنین.

نکته پایانی

بهتره به دنبال یه رژیم غذایی پایدار که شامل غذاهای کامل و کالری کافیه، باشین تا بدن تون رو در کارکرد مناسبی نگه داره.

.

منبع :