آگاهانه پیر شویم | سالمندان

ماه نشان
سپتامبر 20, 2019 0 Comment

آگاهانه پیر شیم

این که چیجوری پیر میشین بستگی به نوع زندگی شما در کودکی و جوونی داره. نوع تغذیه و اندازه فعالیت بدنی و ورزش به شما کمک می کنه که سالمندی سالم تری رو سپری کنین، اما در کل هر کاری بکنین، پیری به سراغتون میاد.

می شینی جلوی آینه. موهایت که از ریشه درآمده ان با قسمت رنگ شده تناسبی ندارن. یهو انگار حواس جمع می شی که داری پیر می شی. خودت هم موهای سفیدت رو ندیده بودی بس که همیشه رنگ می کردی.

می ری عکسی از زمان اوایل ازدواجت رو می بیاری و می بینی که چقدر چهره ات تغییر کرده. اگه لبخند نزنی و چهره ات هیچ آرایشی نداشته باشه دیگه یه سن و سال دار درست و حسابی هستی.

هیچ جذابیتی واسه کسی نخای داشت و هیچی نمی تونه روزای رفته رو برات برگرداند. بله راسته بعد از میانسالی خیلی زود پیری به سراغت میاد و باید خودتو آماده کنی.

از این واقعیت می رنجی. می ری روی تخت می افتی و مثل یه سن و سال دار از دست رفته فکر می کنی؛ به دردهای مفاصلت که ندیده می گرفتی اش، به سردردها، ضعف چشم که ناچارت می کنه کتابا رو یه متر دورتر از صورتت نگه داری، به عوارضی که یائسگی به تو تحمیل کرده و قدرت بدنی ات که هر روز داره تحلیل میره. خودتو می بازی و رسم روزگار رو نفرین می کنی.

 

همه پیر می شن

این که چیجوری پیر میشین بستگی به نوع زندگی شما در کودکی و جوونی داره. نوع تغذیه و اندازه فعالیت بدنی و ورزش به شما کمک می کنه که سالمندی سالم تری رو سپری کنین، اما در کل هر کاری بکنین، پیری به سراغتون میاد.

ژنتیک هر شخص در پیری اونم اثر میذاره. این که هر کسی از چه وقتی موهاش سپید می شه یا دچار یائسگی می شه بستگی به وراثت داره. اما این که چیجوری سالای پیری رو می گذرونین به سبک زندگی شما مربوطه.

کم و بیش همه، نشونه هایی چون کاهش حافظه، کاهش کارکرد مغز و افزایش خطر دچار شدن به مریضیای مزمنی چون مریضی قلبی، پوکی استخون و سرطان رو تجربه می کنن.

اما سالمندی سالم در معنی دقیق تر، داشتن یه زندگی سالم تر و طولانی تره. البته عوامل مختلفی می تونن ما رو واسه رسیدن به سالمندی سالم کمک کنن. از جمله این عوامل میشه به داشتن فعالیت جسمی منظم، خواب کافی، دوری از مصرف دخانیات و داشتن رژیمی پر از مواد غذایی سالم اشاره کرد. البته داشتن یه رژیم غذایی مناسب، شروع پیری و مرحله دچار شدن به مریضیای مربوط به افزایش سن رو به تاخیر میندازه.

بازیای فکری و سفرهای دسته جمعی رو یادتون نره. سالمندی فرصت مغتنمیه که در اون کسی از شما انتظار کار کردن نداره و اگه طی سالای جوونی سرمایه مناسبی کسب کرده باشین حالا زندگی متوسط یا خوبی رو می گذرونین و فرصت دارین به تجربیاتی که در جوونی امکانش رو نداشتین دست بزنین

مشکلات دوران پیری

وقتی سن ما بالا میره کم کم سوخت و ساز بدن کم میشه و این به اون معناست که بدن به انرژی کمتری نسبت به گذشته نیاز داره و هم بیشتر افراد ۴۰ تا ۵۰ سال دچار پیرچشمی می شن. بعضی هم ممکنه کاهش شنوایی رو تجربه کنن. با قدم گذاشتن در ۵۰ سالگی، پیر شدن استخونا سرعت پیدا میکنه. در همین سن و سال، تغییراتی هم در کارکرد جنسی به وجود میاد و عکس العملای جنسی یواش تر می شه. مشکلاتی در بخشای حیاتی از همین سن و سال شروع می شه. کلیه ها قادر به نگهداری آب کافی در بدن نیستن. پوست لطافت خود رو از دست میده و ترشح غدد چربی کم میشه. به دلیل تحلیل رفتن بافت استخوانی و مفاصل حتی قد شمام کوتاه تر می شه. پس از گذشت چند سال تغذیه بد و بی تحرکی، قلب نشونه هایی از فرسودگی رو نشون میده. فعالیت منظم جسمی و تغذیه مناسب و آشامیدن آب به مقدار کافی می تونه تا حد زیادی به سلامتی شما طی این چند سال کمک کنه.

بدن ورزیده و تاخیر در پیری

اگه بعد از ۴۰ سالگی تازه می خواین ورزش کنین بهتره اول با یه متخصص مشورت کنین.

می تونین با انجام حرکات ورزشی و فعالیت، جلوی تحلیل رفتن عضلات و استخونای خود رو بگیرین.

این کار به شما کمک می کنه اندامای حیاتی خود رو هم فعال و سالم نگه دارین.

ورزش در پیشگیری از دچار شدن به دیابت، چربی خون و فشار خون نقش زیادی داره و جلوی افسردگی و تنهایی شما رو میگیره.

محققان هم اینکه فهمیدن که ورزش منظم بر هوشیاری ذهنی و تاخیر در بروز فراموشی و زوال عقل نقش داره.

افزایش تعادل، ایستادگی و انعطاف پذیری بدن و پیشگیری از آسیبای وارده بر اثر سقوط و بهبودی مریضیای طولانی، دست کم اثریه که ورزش بر سلامت جسمی شما داره.

 

به خودتون برسین

اگه می خواین با نگاه کردن در آینه خود همیشگی تون رو ببینین نه یه سن و سال دار فرتوت که منتظر مرگ نشسته س، مثل همیشه باشین.

یه برنامه منظم تا آخر عمر در نظر بگیرین: من می خوام همیشه کامل تر شوم یا می خوام از تموم چیزی که خدا به من داده بهترین بهره رو ببرم.

با این برنامه کلی می تونین هدفای کوچیک تری رو در نظر بگیرین و واسه اون برنامه ریزی کنین.

اگه می خواین وقتی از این دنیا می رید همه تلاش خود رو واسه بهتر بودن کرده باشین پس راه سختی در پیش دارین.

تموم استعدادهای خود رو بنویسین و ببینین واسه کدوم یکی از اونا کاری نکردین؟

واسه هر کدوم از اونا که مورد غفلت قرار گرفته یه برنامه تقویتی بذارین و بقیه رو هم رها نکنین. هر روز وقتی رو به یکی از تواناییای خود اختصاص بدین.

ناتوانیای خود رو بشناسین و تلاش کنین در اون زمینه خود رو توانا کنین.

مثلا یه زبون خارجی رو بیاموزید. اگه هر روز ۱۰ کلمه رو یاد بگیرین، خیلی زود به خیلی از کلمات اون زبون آشنا میشین.

با این کار حافظه خود رو تقویت کرده و ذهن خود رو فعال نگه می دارین.

حلقه دوستان رو یادتون نره. دوستان خوب می تونن در کیفیت زندگی شما موثر باشن. اونا شما رو اجتماعی نگه می دارن و دلیل می شن احساس همدلی رو از دست ندین

با دوستانتون مسابقه بذارین در این که ظرف چه مدت می تونین در کسب یه مهارت از بقیه جلو بزنین.

بازیای فکری و سفرهای دسته جمعی رو یادتون نره. سالمندی فرصت مغتنمیه که در اون کسی از شما انتظار کار کردن نداره و اگه طی سالای جوونی سرمایه مناسبی کسب کرده باشین حالا زندگی متوسط یا خوبی رو می گذرونین و فرصت دارین به تجربیاتی که در جوونی امکانش رو نداشتین دست بزنین.

شرکت در گروه های خیریه، حس سودمندی رو در شما تقویت می کنه و عبادت به شما کمک می کنه احساس بهتری داشته باشین و با تقدیر خود بهتر کنار بیایید.

پس به جای این که از سالمندی بترسید از همین حالا واسه اون برنامه ریزی کنین.

 

 

بخش خونواده ایرونی تبیان

منبع : tebyan.net