مقاله ها و پایان نامه ها  میتونم سپاری سپاری برون

واگذاری برخی فعالیت­های تکراری و متناوب داخلی به پیمانکاران خارج از آن در قالب یک قرارداد یا تفاهم­نامه را برون سپاری[1] می گویند. مفهوم این عبارت چنین است که نه تنها خود فعالیت­ها واگذار می­گردند، بلکه غالباً عوامل تولیدی و اختیارات تصمیم­گیری مرتبط با آن نیز واگذار می گردند. (گرینور، 1999)

برون­سپاری یک تصمیم تجاری آگاهانه و مبتنی بر تفکر برای انتقال و واگذاری کار داخلی به یک تامین کننده خارجی می باشد. (بیب و مایر، 1999) اگر بخواهیم از نظر معنی برون­سپاری را توضیح دهیم این واژه به عمل فراهم آوردن (برخی کالاها یا خدمات مورد نیاز یک تجارت یا سازمان) تحت قراردادی با یک عرضه­کننده خارجی مربوط می­شود.(دیکشنری وبستر مریام)

2-2-2- اجزای اصلی تشکیل دهنده برون­سپاری

برون سپاری، یک فرآیند ارتباطی است که در یک سوی آن، سازمان برون­سپار(کارفرما، خریدار یا واگذارکننده خدمت) و در سوی دیگر آن تامین کننده (پیمانکار، فروشنده یا تدارک­دهنده خدمت) قرار دارد و حلقه واسط میان این دو، فعالیت مورد نظر برای واگذاری است. (چشم براه و مرتضوی، 1386)

لذا می توان اجزای اصلی تشکیل دهنده برون­سپاری را به سه جزء زیر تفکیک نمود :

  • خریدار یا واگذارکننده خدمت[2]
  • تامین­کننده یا تدارک­دهنده خدمت[3]
  • فعالیت مورد برون­سپاری

2-2-3- سطوح برون­سپاری

در یک تقسیم­بندی، برون­سپاری را می­توان در دو حوزه محصولات (ساخت وتولید) و خدمات (امور پشتیبانی) مورد بررسی قرار داد. در حوزه ساخت و تولید، امور تدوین تکنولوژی، ساخت قطعات، اجزا و زیر مجموعه­ها می­توانند برای تولید، به یک تامین­کننده واگذار گردند و در حوزه امور پشتیبانی خدماتی چون نگهبانی و امنیت، تدارکات، خدمات رفاهی، تامین نیروی کار موقت، امور حقوق کارکنان و …. به یک تامین­کننده واگذار گردند. (عبداله نژاد، 1384)

مطالعاتی که توسط شرکت اوسون در سال 1994 میلادی، در مورد 400 شرکت انجام شد نشان می­دهد که 45 درصد از شرکت­ها، مدیریت پرداخت حقوق خود را برون­سپاری کرده­اند.این شرکت­ها 38 درصد اداره بخش مالیات، 35 درصد مدیریت پاداش، 34 درصد غرامت کارگری و 30 درصد نیز قسمتی از استراتژی­های قابل­انعطاف مربوط به کارکنان خود را برون­سپاری نموده اند. (الوانی، 1383)

نتایج انجام یک بررسی دیگر در سال 1997 میلادی در انگلستان نیز نشان می­دهد که 75 درصد از شرکت­ها، رویکرد برون­سپاری را تنها برای فعالیت­های پشتیبانی خود به کار گرفته­اند. (چشم براه و مرتضوی، 1386)

[1] Outsourcing

[2] Buyer

[3] Supplier, Service provider, Contractor

جهانی­شدن موجب می­شود شرکت­ها و سازمان­ها در توسعه محصولات و فرایندها به شیوه موثرتری عمل کنند، زیرا به علت وجود تغییرات مداوم و پیدایش فناوری­های پیچیده و محصولات جدید، رقابت شدیدی برای دستیابی به فرصت­ها شکل گرفته است. (کوینگ بو[1]، 2008)

به همین خاطر ایجاد آمادگی برای ارائه واکنش سریعتر به منظور بهره­مندی از فرصت­ها، یکی از چالش­های اساسی سازمان­ها و شرکت­ها در عصر حاضر است. (ثقفی و همکاران، 1387)

این واقعیت در خصوص سازمان­هایی که بر پایه دانش و فن­آوری هستند، باعث شده است تا تحقیق و توسعه در این سازمان­ها به یکی از عوامل اصلی برای دستیابی به فرصت­ها و بقا در عرصه رقابت جهانی بدل شود. ( شبلی، 1375)

امروزه سازمان­های تحقیق و توسعه برای استفاده از فرصت­ها چاره­ای جز ایجاد ساختارهای منعطف و همچنین بهره­مندی بیشتر از امکانات گسترده بیرون از سازمان، ندارند. (میرعمادی، 1388)

حرکت از جامعه صنعتی به سوی جامعه اطلاعاتی، از اقتصاد ملی به سمت اقتصاد جهانی، از تمرکز گرایی به تمرکز زدایی و نهایتا از ساختار سلسله مراتبی به سوی نظام شبکه­ای، از نشانه­های آشکار تحولات اساسی در محیط امروز است. (بیوس و آرموناتیس[2]، 2011)

بی شک پاسخگویی به این تحولات نیازمند راه حل­ها و راه کارهای جدید است. یکی از این راه­حل­ها برون­سپاری است که هر روز دامنه وسیعتری به خود می­گیرد، به گونه­ای که در سال­های اخیر گرایش به برون­سپاری تحقیق و توسعه از طرف سازمان­ها مورد استقبال قرار گرفته است. (حججی، 1386)

با توجه به اینکه استفاده از برون­سپاری منجر به کاهش هزینه­ها، افزایش انعطاف­پذیری، تمرکز بر شایستگی­های اصلی و دسترسی سریعتر به فن­آوری­ها و تکنولوژی­های جدید می­شود، ولیکن نداشتن یک رویکرد و متدولوژی علمی در این روش، ریسک پروژه­های برون­سپاری شده را افزایش داده است. (اوبرت و همکاران[3]، 1999)

این ریسک­ها می­تواند منجر به از دست رفتن مزایای رقابتی شده و سازمان را تا مرز نابودی پیش برد و گاهاَ به فاجعه تبدیل شود. (چشم­براه و میرمحمدصادقی، 1384)

به این ترتیب کاهش و به حداقل رساندن اثرات نامطلوب ریسک­ها در برون­سپاری پروژه­های تحقیق و توسعه ضروری بوده و اساسی­ترین دلیل سازمان­ها در پیاده­سازی فرایند مدیریت ریسک است. (جینگ دانگ و همکاران[4]، 2010)

در این تحقیق، برون­سپاری تحقیق و توسعه و ریسک­های آن مورد بررسی قرار گرفته و با مطالعه موردی یک سازمان تحقیق و توسعه، ریسک­های برون­سپاری پروژه­های تحقیق و توسعه شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفته و راه کارهای پیشگیرانه جهت کنترل یا کاهش مخاطرات آن ارائه می­شود.

امید است نتایج این تحقیق بتواند برای سازمان­هایی که تصمیم بر برون­سپاری پروژه­های تحقیق و توسعه دارند، به عنوان یک سند راهنما جهت شناسایی و مدیریت ریسک های برون سپاری این پروژه­ها، مورد استفاده قرار گیرد.

  • بیان مساله

یکی از ویژگی‌های بارز هزاره سوم و به تعبیری «عصر اطلاعات» سرعت رو به تزاید و شتاب سریع تحولات محیطی است. این حرکت تند و شتابنده بر دنیای کسب و کار امروزی نیز تأثیر گذاشته و پارادایم‌های سنتی تجارت و کسب و کار را متحول کرده است.

امروزه مسائلی چون افزایش فشارهای رقابتی، دشواری‌های کسب و کار، محدودیت منابع، پیچیدگی‌های تکنولوژیک و تخصصی‌تر شدن کارها، شتاب تحولات محیطی، عدم اطمینان به آینده، افزایش هزینه‌ها، بزرگ شدن بیش از اندازه برخی سازمان‌ها به ‌ویژه در بخش عمومی و نیز محدودیت‌های قانونی سبب شده است تا سازمان‌ها در الگوی مدیریتی خود تجدید نظر کرده و برای دست‌یابی به مزیت‌های رقابتی در دنیای کنونی کسب و کار، به استراتژی‌های جدیدی روی آورند.

یکی از این استراتژی‌ها، تمرکز بر شایستگی‌های اصلی و واگذاری انجام بسیاری از فعالیت‌ها به منابع خارج از سازمان (برون‌سپاری) است.

بر این اساس، به منظور فراهم کردن امکان پاسخ‌گویی موثر، توأم با سطح خدمت مطلوب به مشتریان و توانمند شدن بنگاه‌ها در واکنش به تقاضاهای متنوع امروزی، استراتژی‌های برون‌سپاری به ‌عنوان ابزاری کارآمد توسط بسیاری از سازمان‌های پیشرو به کار گرفته شده است.

این فضای پرجنب و جوش و بی‌سکون، ایجاب می‌کند که سازمان‌های امروزی نسبت به گذشته دستخوش تغییرات اساسی در ساختارها و راهبرد‌های خود شوند. در واقع، سازمان‌های امروزی به سوی (شبکه- محور شدن) یا به بیانی، رفتار در قالب (هسته‌ی کوچک- شبکه بزرگ) حرکت می‌کنند.

بدین ترتیب، سازمان‌ها فعالیت‌های محدود را برای انجام کار خود برمی‌گزینند و مابقی فعالیت‌های خود را به شبکه بزرگ تأمین‌کنندگان خارج از سازمان واگذار خواهند کرد.

کاهش راهبردی هزینه‌ها، ارتقای کیفیت خدمات یا محصولات، افزایش رضایت مشتریان، بهبود عملکرد، افزایش اثربخشی، بهبود پاسخگویی و افزایش انعطاف‌پذیری در مقابل نوسانات بازار و تقاضاهای متنوع مشتریان، آزادسازی منابع برای تمرکز به قابلیت‌های کلیدی سازمان و … از جمله دلایلی است که سازمان‌ها را به سوی برون‌سپاری فعالیت‌ها سوق می‌دهد.

برون‌سپاری ابزار قدرتمندی است که در صورت استفاده درست، می‌تواند کامیابی سازمان را در عرصه رقابت تجاری به همراه داشته باشد، اما چنانچه در استفاده از این ابزار قدرتمند دقت و تأمل کافی صورت نگیرد، نه تنها هیچ یک از منافع مورد انتظار حاصل نمی‌شود، بلکه آسیب‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری به منافع سازمان وارد می‌کند.

برون‌سپاری در مقایسه با انجام کار در سازمان نیازمند تصمیم‌گیری آگاهانه و هوشمندانه‌تری می‌باشد، چرا که هر گونه اشتباه در پیشبرد این استراتژی، می‌تواند سازمان را در مواجهه با خطر قرار دهد.

در تصمیمات برون‌سپاری در کنار مسائل استراتژیک، ملاحظات هزینه و سود، ارزیابی مالی، ابعاد کارایی و ریسک در ارتباط با کیفیت تأمین‌کننده، قابلیت اطمینان زمان‌های پیشبرد و تحویل نیز مد نظر قرار می‌گیرند. زمانی که تمام این فاکتورها با هم در نظر گرفته می‌شوند، تصمیم برون‌سپاری می‌تواند یک تصمیم بسیار پیچیده و حساس باشد که به سودآوری و موفقیت رقابتی تأثیر بگذارد. یک تصمیم اشتباه می‌تواند منجر به صرف هزینه‌های بالا، از دست دادن فرمت‌ها، مشتریان و سهم بازار و حتی زوال یک سازمان شود.

کشور ما نیز در مسیر پرنشیب و فراز توسعه‌یافتگی، اکنون در آستانه رخداد تحولاتی بزرگ، به‌ویژه در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی است و پیدایش شرایط جدیدی همچون بهبود کارایی و پاسخگویی و گسترش تعامل با اقتصاد بین‌الملل، کشور را به سمت آزادسازی اقتصادی، سازمان‌های دولتی با اندازه‌های عقلایی، توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط در بخش خصوصی و حرکت در جهت سازمان‌های شبکه- محور سوق داده است. این امر حاکی از گسترش رو به تزاید برون‌سپاری در کشور ما، با هدف دست‌یابی به مدنیت جدید اقتصادی و صنعتی است. اما آنچه می‌تواند نگران‌کننده باشد، ضعف در شناخت و مدیریت ریسک‌های برون‌سپاری و فقدان وجود یک الگوی منسجم، هدف‌مند و شفاف برای مدیریت اثربخش آن است.

[1] Qingbo, H.

[2] Buse, S., Armonaitis, P.

[3] Aubert, B. A., Dussault, S., Party, M., Rivard, S.

[4] Jingdong, Y., Yinping, S., Liping, L.

 

نمونه هایی از کاره های سایت انجام میدم :

من میتونم برای وب سایت شما پست و مطلب تولید کنم، به شکلی که با اصول سئو مطابقت داشته باشه

من میتونم فالوور 100% تضمینی ایرانی و فعال اینستاگرام بدون نیاز به پسورد بهتون بدم

من میتونم 1000 ممبر تلگرام بیارم تضمین ریزش تا سه روز، تخفیف تا یکشنبه فقط 9 ت

من میتونم راه و چاه کار آفرینی موفق رو به شما یاد بدم ! من میتونم کسب درآمد از تلگرام و اینستاگرام بدون سرمایه رو بهت یاد بدم

من میتونم مشاور حرفه ای کسب و کار آنلاین شما باشم. مشاوره ایجاد و بهبود کسب و کار آنلاین

 

من میتونم راز های قدرتمند یک مدیر موفق را به شما یاد بدم 

 

من میتونم خدمت شما درآمدزایی از تخصص را بصورت کاملاً کاربردی آموزش بدهم

 

من میتونم برای سایتتون بازدیدکننده بیارم و اونهارو رو به خریدار و مشتری تبدیل کنم.

 

من میتونم 23 قسمت ویدئوی آموزش سئو سایت با زیر نویس فارسی به شما ارائه بدم

 

من میتونم با تصویر به شما یاد بدم که خیلی راحت پنجاه ممبر فیک به کانالتون اضافه کنید +هدیه

 

من میتونم واسه ایجاد یه کسب و کار نو و متفاوت اینترنتی بهتون ایده و بیزنس پلن ارائه بدم.

 

من میتونم به شما روش ساخت بی نهایت شماره مجازی و کسب درآمد از این شماره ها به شما یاد بدم

 

من میتونم تبلیغ عالی با هزینه خیلی پایین توی پیج 260k فالووری اینستاگرامم انجام بدم.

 

من میتونم در اینستاگرام فالوور ایرانی و خارجی بدون نیاز به پسورد و سرعت بالا بفرستم.

 

من میتونم لایک اینستاگرام 100% ایرانی به هر تعداد بهتون بدم

 

 

من میتونم تیزر موشن گرافیک و تبلیغاتی بسازم

 

من میتونم بگم چجوری روزانه 30000 بازدید به یک سایت بفرستید

برای پیدا کردن مطالب مشابه در این سایت ، از قسمت جستجو استفاده کنید 

کلمه کلیدی را وارد کنید :

Author