آیا از خواص سیرابی با خبر هستید ؟ | تغذیه سالم

ماه نشان
سپتامبر 20, 2019 0 Comment

از خواص سیرابی با خبر هستین ؟

شاید واسه بعضی خوردن سیرابی یا کله پاچه کمی چندش آور باشه ولی از خواص سیرابی اگاه هستین ؟

یکی از ماده های مغذی گوسفند سیرابیه که این غذا واسه بدن آدم خواص بسیار زیادی داره و از دچار شدن به سرطان و ریزش مو جلوگیری می کنه.

مرتضی صفوی در گفت وگو با فارس، با اشاره به اینکه سیرابی یکی از قسمتای معده نشخوارکنندگانه، گفت: معده این جانوران شامل ۴ قسمت سیرابی، شیردان، هزارلا و نگاری بوده که خوردن سیرابی واسه سلامتی بدن پیشنهاد می شه.

ایشون اضافه کرد: مصرف غذایی سیرابی در هند و پاکستان مثل ایران عادی بوده و در مقایسه با گوشت، پروتئین اون بیشتر  است هم اینکه آمینواسیدهای لازم بدن با خوردن سیرابی تأمین می شه.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف ۱۰۰ گرم سیرابی ۸ درصد نیاز بدن به کلسیم رو رفع می کنه، گفت: هم اینکه مصرف این اندازه سیرابی شامل ۷ گرم پروتئین و ۴ گرم چربیه.

صفوی ادامه داد: آهن سیرابی مثل گوشت قرمز واسه رفع کم خونی مناسبه و هر ۱۰۰ گرم سیرابی ۵ میلی گرم آهن داره هم اینکه سلنیوم موجود در سیرابی آنتی اکسیدان مناسبی واسه بدن داره که دلیل جلوگیری از دچار شدن به سرطان می شه.

ایشون با تأکید بر اینکه در صورت افزایش کلسترول در بدن گرفتگی عروق ایجاد می شه، گفت: کلسترول موجود در سیرابی به دلیل اینکه چربی پایینی داره مثل گوشت قرمز خطر آفرین نیس و میشه گفت کلسترول سیرابی از گوشت گاو و گوسفند و مرغ کمتره.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه دو سوم کلسترول خون رو  بدن می سازه و یه سوم از غذا بدست میاد، گفت: اگه کلسترول دریافتی زیاد باشه این تنظیم خودکار در بدن هست که خود بدن کمتر این کلسترول رو بسازه ولی وقتی که افراد کلسترول خیلی بالا از راه مصرف بعضی از غذا مثل مایونز و شکلای جور واجور سس چرب دارا باشن دیگه بدن قادر به این تنظیم نیس.

ایشون به عنصر روی موجود در سیرابی اشاره کرد و گفت: این مسئله هم دلیل بلندی قد، پرپشتی مو شده و مانع ریزش موی سر می شه و در واقع ۱۰۰ گرم سیرابی ۱۱ درصد نیاز روزانه بدن رو به روی تأمین می کنه.

این مسئله واسه تولید اسپرم، افزایش حس چشایی، بویایی و تقویت سیستم ایمنی بدن مهمه.

فواید همه قسمتای خوردنی گوسفند

صفوی گفت: سیرابی هم اینکه شامل شکلای جور واجور ویتامین ها شامل ویتامین B1، B2، B6،B12 بوده و ویتامین A اونم زیاده.

پس خوردن اون واسه افراد و حفظ سلامتی مهمه البته باید توجه کرد که سیرابی رو باید قبل از طبخ خوب بشوییم و از نظر بهداشتی نسبت به تمیزی اون مطمئن شیم.

این متخصص تغذیه بیان داشت: ۱۰۰ گرم سیرابی ۱۳۰ کالری داره و نسبت به آجیل و قند کالری اون کمتر بوده پس مصرف اون مناسبه.

ایشون در آخر در مورد پرزهای سیرابی گفت: خوردن این پرزها اگه خوب شسته شده باشن، مشکلی نداره فقط افراد باید توجه دارا باشن که واسه مصرف سیرابی بهتره اونو با آب لیمو سرو کنن تا جذب آهن اون زیاد شه.

خواص عجیب بادام زمینی

نکاتی واسه هضم سریع غذا

آداب درست غذا خوردن

 

.

منبع :