آیا آنچه می خورید می تواند بر خلق و خوی شما تاثیر بگذارد؟ | تغذیه سالم

ماه نشان
سپتامبر 20, 2019 0 Comment

چیزی که می خورید می تونه بر اخلاق شما تاثیر بزاره؟

شما میدونید که اگه شما یه میان وعده سبک و شیرین مثل آب نبات یا شیرینی دونات بخورین مقدار زیادی انرژی دریافت می کنین قند بالا و پایین تنها راه هاییه که می تونه بر احساس شما تاثیر بزاره. این بستگی به عادت غذایی شما داره بعضی از غذاهای خاص ممکنه شما رو خوشحال کرده یا به انرژی شما اضافه کنه.

تحقیقات گذشته روشن کرده که غذا نقش بسیار مهمی در اخلاق شما داره. باید مراقب باشین که چه غذایی می خورید حالتای جور واجور غذایی اخلاق شما رو شکل میده بعضی غذاها می تونه مرکز ساخت خوشحالی در مغز شما رو تحریک کنن و دیگر مواد غذایی دارای اثر مخالف هستن. یه بررسی نشون داد که نوجوانان با رژیمای غذایی آشغال و با کیفیت پایین با احتمال ۷۹ درصد بیشتر از افسردگی رنج می برن. مطالعه دیگه نشون داد که رژیم غذایی پر از چربی ترانس موجود در غذاهای فرآوری شده خطر دچار شدن به افسردگی رو ۴۲ درصد در میان بزرگسالان در طول حدود شش سال بالا برد. و یه مطالعه بزرگ از رژیم غذایی زنان به وسیله دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد نشون داد که کسائی که رژیمای غذایی شامل بیشترین مقدار امگا ۳ مصرف کردن به طور زیادی کمتر از افسردگی از رنج بردن

چارچوب داشتن اخلاق خوب با اجرای بعضی از راه های هدف دار اساسی تغذیه عبارتند از:

خوردن غذا به اندازه کافی – با در نظر گرفتن تحقیقات گزارش شده به وسیله اخبارNBC شما باید هر چهار تا پنج ساعت یه بار غذا بخورین تا سطح قند خون خود رو ثابت نگه دارین خوردن در فواصل منظم به شما کمک می کنه تا این اطمینان انجام بشه که بدن شما یه منبع دائمی سوخت داره و این ممکنه در حفظ اخلاق پایدار خود به شما کمک کنه. اگه شما احساس می کنین قند خون شما ممکنه پایین بیفته با دکتر خود مشورت کنین، چون این می تونه نشونه ای از هیپوگلیسمی باشه هیپوگلیسمی بیماریه که دلیل می شه مردم بیشتر به غذا خوردن نیاز پیدا کنن.
وعده های غذایی بی نظم نباشه – اگه شما  بدون صبحونه روزتون رو شروع کنین در وعده غذای بعدی به  طور وسوسه انگیز و با  عجله به سمت غذا می رید. روانشناسی امروز گزارش میده که شروع روز بدون انرژی کنار گذاشتن هر وعده غذا  یه اشتباهه. اگه شما خودتون رو زیادتر از اندازه گرسنه نگه دارین شما ممکنه قادر به دوری از اخلاق بد نباشین.
بدونین چه گونه دوری کنین – قبل اینکه بتونین غذایی  رو که اخلاق شما رو تقویت  کنه بخورین مهمه بدونین که چه مواد غذایی رو از لیست خرید تون خط بزنین کربوهیدراتهای تصفیه شده، مثل شکر و قندهای ساده که در تنقلات مانند آب نبات و نوشابه هستن. و بزرگترین مجرمان اخلاق بد هستن و هم اینکه شکرهای ساده مانند آب میوه، شربت و مربا می تونه باعث بالا و پایین رفتن قند خون شن نشاسته تصفیه شده سفید مانند برنج سفید، نون سفید و بیسکوییت می تونه همون اثر رو داشته باشه. بالا و پایین رفتن قند خون می تونه عمر شما رو کوتاه کنه آزاد شدن انرژی زیاد می تونه به دنبال خود باعث خستگی و داشتن احساس بد شه. واسه گرفتن  یافته های بهتر واسه اخلاق، شمام اینکه باید از مصرف الکل دوری کنین که افسردگی رو به دنبال داره و می تونه خواب شما رو دچار مشکل کنه.
پروتئین – گوشت غذای مغز است اضافه کردن پروتئین به وعده های غذایی شما می تونه به جذب کربوهیدراتا در خون شما کمک کنه که ممکنه اخلاق شما رو واسه چند ساعت بعد از خوردن غذا بهتر کنه. تخم مرغ، مرغ، غذاهای دریایی، سویا و ماست کم چرب همه انتخابای خوب واسه پروتئین هستن.
ویتامینا – چند ویتامین خاصه که تحقیقات نشون داده می تونه واسه خلق وخوی به درد بخور باشه. تحقیقات گزارش شده به وسیله اخبار NBC نشون میده که ویتامین D ممکنه به نابود کردن مشکلات خلقی، مانند ( مشکل خلقی فصلی ) کمک کنه. تحقیقات هم اینکه پیشنهاد کردن که ویتامینای فولات و B12 ممکنه به کاهش افسردگی کمک کنه. واسه دریافت دوز روزانه خود از ویتامین D، شیر کم چرب، زرده تخم مرغ و شیر سویا رو امتحان کنین. خیلی از پزشکان هم پیشنهاد کردن با اضافه کردن یه مولتی ویتامین که شامل ویتامین D، کلم بروکلی، عدس، جو و پرتقال دارای فولات بالا هستن در حالی که پنیر، گوشت گاو بدون چربی، ماهی آزاد می تونه ویتامین B12 رو جفت و جور کنه.
فیبر – مواد غذایی که شامل فیبر محلول هستن مانند برنج قهوه ای، جو، گلابی و نخود فرنگی می تونه جذب قند به جریان خون رو از جا در آورد کنه و باعث کاهش نوسانات خلقی می شه .
زردچوبه – این ادویه زرد، معمولا در طبخ و پز شرق آسیا استفاده می شه، دارای کورکومینه. کورکومین خواص مراقبت نورونی در مغز رو نشون میده و دلیل افزایش خلق و خو می شه و با در نظر گرفتن بعضی دلایل در برابر افسردگی کمک می کنه.
توت بنفش – زغال اخته و توت، شامل رنگدانهای بنفش به نام آنتوسیانین که یه آنتی اکسیدان قلب سالم است، هم دلیل تقویت اخلاق می شه.
اسیدهای چرب امگا۳ – چربی موجود در ماهی آزاد، ساردین و مکملای روغن ماهی شامل اسید چرب DHA هستن بدن ما نمی تونه DHA رو خودش به تنهایی تولید کنه و مردم با DHA پایین بیشتر در برابر دچار شدن به افسردگی هستن DHAه اثر مفیدی بر ذهن و اخلاق داره و اثر بسیار فعالی در مغز داره.
نکته ای واسه سلامت اخلاق شما : همه با هم ترکیب کنین
یه رابطه مشخص بین مواد غذایی و حالت ذهن شما هست. وقتی که شما  این مواد رو با هم ترکیب می کنین روشای هدف دار واسه غذا خوردن منظم با غذاهایی که ممکنه اثر مثبتی رو بر خوشی شما داشته باشه هست شما می تونین وعده های غذایی خود رو برنامه ریزی کنین که ممکنه به شما کمک کنه تا احساس بهتری داشته باشین هم اینکه، شمام اینکه می تونین از مواد غذایی که ممکنه اخلاق شما رو بدتر کنن دوری کنین. حالا این چیزی واسه خوشحال بودنه!

مطالب در رابطه

  • تغذیه در افسردگی
  • اعتیاد به قند و شکر
  • مواد غذایی شادی بخش و نشاط آور کدوما هستن؟
  • خوردن شیرینی و داشتن اخلاق خوشحال

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا