آیا آرام غذا خوردن به کاهش وزن کمک می کند؟ | تغذیه سالم

ماه نشان
سپتامبر 20, 2019 0 Comment

آروم غذا خوردن به کاهش وزن کمک می کنه؟

رژیم معطلی، به معنی آروم غذا خوردنه. به گفته کارشناسان سلامتی، یکی از دلایلی که اروپاییا لاغرتر از آمریکاییا هستن اینه که اروپاییا به آرومی غذا می خورن. تند تند غذا خوردن در واقع باعث می شه که کالری بیشتری استفاده کنین.

به مغز زمان بدین تا احساس سیری کنه

درهنگام غذا خوردن حدود ۲۰ دقیقه زمان میبره تا مغز، سیگنال سیری رو بفرسته. حالا اگه شما غذاتون رو در عرض ۱۰ دقیقه تموم کنین، کالری بیشتری مصرف می کنین.

یه مطالعه به وسیله محققان دانشگاه رود آیلند نشون داد که آروم غذا خوردن، به مغززمان بیشتری میده تا با تنظیم سطح لپتین و گرلین به بدن اجازه بده که به حس سیری برسه. لپتین و گرلین، به ترتیب هورمونای سیری و گرسنگی هستن. اونا قبل و موقع غذا خوردن ، به وسیله مغز ترشح می شن تا مقدار غذایی که بدن مصرف می کنه رو تنظیم کنن.

آروم غذا خوردن به مغز زمان کافی میده تا هورمون درست رو ترشح کنه. محققان دانشگاه رود آیلند به این نتیجه رسیدن خانمایی که به آرومی غذا می خورن، نسبت به آنایی که در عرض ۱۰ دقیقه غذاشون رو تموم می کنن، ۱۰ درصد کالری کمتری مصرف می کنن.

از طعما لذت ببرین

وقتی شما مقدار زیادی غذا رو به سرعت در دهن تون می ذارین، طعم زیادی احساس نمی کنین و وقتی که زیادتر از اندازه سریع غذا می خورید، به خودتون زمان کافی واسه چشیدن و احساس کردن طعم غذایی که می خورید، نمی دین. شما در آخر غذا ناامید میشین، چون غذاها تموم شدن اما شما هنوز گرسنه اید. شما درآخر احساس نارضایتی می کنین و این موضوع می تونه باعث شه که در ساعات بعدی روز تمایل داشته باشین که غذای بیشتری استفاده کنین.

آروم غذا خوردن و به دقت جویدن غذاتون به شما اجازه میده که موقع خوردن غذا لذت ببرین و این به افزایش احساس سیری کمک می کنه. وقتی که به چیزی که می خورید به طور کامل به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، بیشتر احتمال داره که واسه بار دوم غذا نکشید.

آگاهانه غذا خوردن

آروم غذا خوردن به کنترل مقدار غذایی که می خورید، کمک می کنه. دلیلش اینه که شما بدون فکر مقدار زیادی غذا در دهن تون نمی ذارین. آروم جویدن غذا و احساس کردن طعما، راه کارای عالی ای واسه تحتِ کنترل نگه داشتن اشتها هستن.

چیجوری آروم غذا بخورین

بعضی آدما به طور طبیعی آروم غذا می خورن اما بقیه باید یاد بگیرن که با سرعت کمتری غذا بخورند. در ادامه، نکات و ترفندهایی میگیم که به شما کمک می کنن آروم تر غذا بخورین:

بین لقمه ها آب بخورین

به جای جویدن غذاتون بطور همیشگی، بین لقمه ها جرعهای آب بخورین. این عادت، سرعت خوردن شما رو کم می کنه و با این وجود باعث می شه که سریع تر احساس سیری کنین.

روی غذاتون تمرکز کنین

حواس پرتی باعث چاقی می شه پس کنترل تلویزیون یا موبایلتان رو کنار بذارین و بر غذا خوردن تمرکز کنین. وقتی به غذایی که در مقابل تون قرار داره توجه کامل داشته باشین، کمتر احتمال داره که حساب کالری مصرفی تون از دست تون خارج شه.

غذا رو به آرومی بجوید

روشنه شما واسه آروم غذا خوردن باید غذا رو به آرومی بجوید. اگه با آروم جویدن غذاتون مشکل دارین، ما پیشنهاد می کنیم که قبل از قورت دادن غذا به تعداد دفعات معینی اونو بجوید. مثلا به خودتون یاداوری کنین که قبل از قورت دادن غذا، دست کم ۷ بار اونو بجوید./ فیتنس مگزین

.

منبع :