آیا آدامس موجب کاهش وزن می شود؟ | چاقی

ماه نشان
سپتامبر 20, 2019 0 Comment


به عنوان یه اصل باید قبول کنیم که جویدن آدامس منتهی به کاهش وزن رو در شما نمیشه، مگه این که هم اینکه از رژیم غذایی کم کالری پیروی کنین و فعالیت بدنی منظم داشته باشین.


جویدن آدامسای بدون قند به درستی می تونه به کاهش کالری های روزانه شما کمک کنه؟

جویدن آدامس ممکنه از جهاتی واسه شما به درد بخور باشه، نه فقط می تونه تنفس شما رو تازه کنه، بلکه می تونه به شما جهت شکست دادن اشتیاق به مصرف مواد غذایی پر انرژی مانند شکلای جور واجور اسنکا و سیگار هم کمک کنه و هم اینکه حافظه شما رو تقویت می کنه و حتی به کاهش وزن تون کمک کنه.

بعضی تحقیقات نشون دادن که جویدن آدامس می تونه به کنترل تمایلات غذایی، مدیریت گرسنگی و تقویت کاهش وزن کمک کنه؛ ولی هنوز این ایده تایید نشده که مصرف چند تیکه آدامس درزمان روز موجب لاغر شدن می شه. هر چند تحقیقات کمی نشون دادن که جویدن آدامس می تونن به شما در کاهش کالری دریافتی تون کمک کنه.

اگه به مصرف آدامس درزمان روز عادت دارین، باید بدونین که آدامسای خالی از قند بهترین گزینه هستن چون که معمولا کمتر از ۵ کیلو کالری به ازای هر قطعه تولید می کنن(در مقایسه با ۱۰ کیلو کالری انرژی به ازای هر قطعه آدامس عادی). اما باید توجه شه که مصرف زیاد شیرین کننده مصنوعی(که در آدامسای بدون قند هم موجود هستن) ممکنه خاصیت ملینی پیدا کنن وعوارضی رو واسه سلامت فرد در بر داشته باشن.

شاید بزرگ ترین مزیت جویدن آدامس واسه کاهش وزن وقتی باشه که شما یه

تیکه آدامس رو به جای شکلات یا شیرینی جات یا دونات مصرف کنین

اثر جویدن آدامس بر کاهش وزن

تو یه مطالعه ای که تازگیا انجام شده نشون داده شد که آدمایی که آدامس می جویدن، در ناهارشان چیزی در حدود ۶۸ کیلوکالری کمتر کالری مصرف می کردن و در بقیه اوقات روز کمتر دچار پرخوری شدن. جویدن آدامس هم اینکه به شرکت کنندگان مطالعه کمک کرد تا تمایلات غذایی شون رو کنترل کنن و در مقابل رفتارای چاق کننده مقاومت کنن. آدمایی که آدامس می جویدن واقعا در حدود ۵ درصد، کالری بیشتری رو نسبت به آدمایی که آدامس نمی جویدن، می سوزونن.

یه مطالعه دیگه از دانشگاه Louisiana State University نشون داد جویدن آدامس در کنترل اشتها خوبه و ۴۰ درصد دریافت کالری روزانه شرکت کنندگان رو کم می کنه و تمایل به مصرف میان وعده ها رو کم می کنه.

اگه با جویدن آدامس ۵۰ کیلو کالری از کالری دریافتی روزانه خود رو کم کنین و در کنار اون یه تغییر کوچیک دیگه در الگوی زندگی تون بسازین(مثلا شیر دریافتی تون رو از شیر ۲ درصد چربی به شیر ۱ درصد چربی تغییر بدین و یا در محل کار به جای آسانسور از پلکان استفاده کنین)، با این روش می تونین روزانه در حدود ۱۰۰ کیلوکالری از کالری دریافتی تون رو کم کنین و این تغییر می تونه منتهی به کاهش حدود ۵ کیلوگرم از وزن شما در سال شه.

شاید بزرگ ترین مزیت جویدن آدامس واسه کاهش وزن وقتی باشه که شما یه تیکه آدامس رو به جای شکلات یا شیرینی جات یا دونات مصرف کنین. اگه جویدن آدامس جایگزینی واسه مصرف تنقلات ناسالم پر کالری باشه می تونه در دراز مدت بر کاهش وزن اثر داشته باشه.

بعضی راه کارا جهت کاهش کالری دریافتی روزانه از راه مصرف آدامس عبارت هستن از:

* جویدن آدامس واسه فرو نشاندن تمایل به مصرف یه خوراکی زاید بین وعده های غذایی.

* می تونین به نشونه پایان غذا خوردن، یه تیکه آدامس رو در دهن خود بذارین و از بیشتر خوردن پیشگیری کنین. در مهمانیا و یا موقع تماشای تلویزیون با قرار دادن یه عدد آدامس در دهن تون از جویدنای بی فکرانه دیگه خوراکیا در دهن تون پیشگیری کنین.

* می تونین کمی آدامس رو در کیف دستی خود به همراه داشته باشین تا به وسیله مصرف آدامس در برابر تمایل به مصرف خوراکی های پرکالری مقاومت کنین. 

* می تونین موقع آشپزی یه تیکه آدامس در دهن خود بذارین تا از ریزه خواری غذا به هنگام آشپزی پیشگیری کنین.

مشکلات آدامس

در مصرف آدامس زیاده روی نکنین. هر چند که شاید آدامس بتونه به کاهش کالری دریافتی شما کمی کمک کنه و از مصرف خوراکیای پرکالری جلوگیری کنه، ولی خیلی با اهمیته که هیچوقت در مصرف آدامس زیاده روی نکنین.

* بیشتر آدامسای خالی از قند شامل یه شیرین کننده کم کالری به نام سوربیتول هستن. سوربیتول یه قند الکلیه که جذب ضعیفی در روده ها داره و به مانند یه ملین عمل می کنه. یافته های یه مطالعه که تازگیا در ژورنال British Medical Journal  چاپ شده، نشون دهنده اون هستش که مصرف افراطی و غیر اصولی آدامسای شامل سوربیتول موجب ظهور عوارضی مثل؛ اسهال طولانی، درد، کاهش وزن غیر منتظره و … می شه.

* جویدن آدامس هم اینکه می تونه موجب بلع هوا شه که می تونه منتهی به نفخ شه. بعضی متخصصین پیشنهاد می کنن شاید بهتر باشه که آدامس رو با یه آبنبات خیلی سخت که خیلی دیر در دهن آب می شه جانشین کنین(که بر این پیشنهاد هم اشکالاتی وارده).

جمع بندی مطلب و نتیجه گیری پایانی

شما می تونین جویدن آدامس رو هم یکی از وسایل کاهش وزن خود کنین، مخصوصا اگه عادت دارین همیشه چیزی رو واسه خوردن داشته باشین.

آدامسای کم کالری شاید بتونن به عنوان ابزاری که به کمک اون گرسنگی و تمایلات غذایی خود رو کنترل کنین و در طول زمان کالری دریافتی خود رو کم کنین، استفاده شه. البته باید بدونین تاثیر مصرف آدامس بر کاهش وزن خیره کننده نیس، چون که شما باید واسه موفقیت در کاهش وزن عادات غذایی خود رو تغییر بدین.

شما باید مطمئن شین که مصرف میان وعده های سالم و مغذی ای مثل: سبزیجات، شیر کم چرب و میوه ها رو از یاد نمیبرین.

علاوه بر این یادتون نره که اگه آدامسای شامل سوربیتول رو زیاد مصرف می کنین در جبران اون مقدار مصرف سوربیتول خود رو با محدود کردن مصرف دیگه غذاها و نوشیدنیای شامل سوربیتول کنترل کنین.

واسه مشاهده سایت دکتر فرشچی می تونین به نشانی اینترنتی مراجعه کنین.


منبع : tebyan.net